Nostalgi

Är det bara jag som blir sådär superlycklig när jag tänker tillbaka på barndomens alla sjukt roliga leksaker och lekar?

Vilken nostalgitripp! Jag blir glad varje gång när jag ser saker som påminner mig om barndomen och vad som var populärt då. Här är några exempel som jag har starka minnen ifrån.

Nintendo 8 bitars. Alla födda på 80-talet vet vad detta är. Super Mario, Ice climbers, Duck Hunt och Zelda. Jag har min 8 bitars hemma som jag fortfarande leker med. Livet. Jag varvar SuperMario blundandes och det är fortfarande lika roligt.

Kommer ni ihåg hur populärt det var med dessa jojobollar? Fanta, Sprite och Coca-cola. Jag fixade aldrig tricksen som hunden eller vaggan. Var inte så bra på det där men  sjukt snygga var de iallafall.

Jag vet inte hur ni brukade räkna fickpengarna ni fick. Men jag räknade alltid mina pengar i hur många tuggummin jag kunde få. Fick jag 5 kronor så var det julafton, då kunde man fylla fickorna med hela 10st tuggummin! Det var en av de bästa ögonblicken i sitt liv. Självklart hade man favorit tuggummin, mina var Jenka och Shake. Blandade man ihop dom  befann man sig i himmelriket. Sedan var det mycket pulvergodis som var populärt också. Karl Alfred godispipan fylld med saltlaktris eller hockeypulver. Peez tabletterna och Hubba Bubba. Sen var det sjukt coolt att låtsatsröka på sina chokladciggaretter, haha.

Den berömda godispåsen

Alla kommer väl ihåg hypen kring Pokémon? Samlanden på hockeybilder och att man trodde dom var värda hur mycket pengar som helst? Eller när man skulle konka gällade sina kulor? Gud vad vi samlade på kulor! Hade påsar fyllda med dem och de små glittriga och de tunga järnkulorna var mina favoriter. Då var man cool om man hade dessa.

Gah, jag kan hålla på i evigheter! Har ni några nostalgi favoriter från barndomen?

5 svar

  1. behnaz

    Glöm inte pogs!!

    12 november, 2011 kl. 10:57

  2. matildasmat

    Underbart! Har man tur så leker barnen med en action figur eller en Barbie, men i övrigt är det bara tekniska prylar som gäller!

    13 november, 2011 kl. 09:36

    • Maryam Aljaderi

      Ja men visst är det lite så Matilda? Mobiltelefonen och datorn har kompenserat mycket av deras ”lekvanor” idag.

      14 november, 2011 kl. 09:08

  3. P

    Jaaa! Nostalgiii! 😀 Kul inlägg M! 🙂 Ha ha, jojjos! Jag erkänner: jag har två album med hockeybilder OCH jag kommer sitt och ruva på dom tills dom blir guld värda. Muhahahaha! Du får heller inte glömma Turtles! 🙂

    Tack för att du gav mig ett leende! Ha en bra dag Maryam! 🙂

    14 november, 2011 kl. 08:19

  4. Maryam Aljaderi

    OHH, Turtles! Det finns mycket nostalgi grejer, skulle aldrig få plats med att nämna allt på bloggen, men visst blir man glad när man tänker tillbaka på den tiden? =)

    22 november, 2011 kl. 05:34

Lämna en kommentar