Svartvit

Svartvita foton är bland det vackraste jag vet. Det är bara skuggor och ljus som rör sig i samspel med varandra när man dragit bort andra färger. Det har något slags magiskt djup i sig. Jag brukar tycka om att laborera med färgade foton till just svartvitt. Ibland känner man att ett foto saknar något eller att man helt enkelt inte känner något speciellt för det. För mig brukar det ändras när jag gjort om den till svartvit, helt plötsligt är det som ett annat foto som kommit ur originalet. Vilken magisk effekt. Det blir mer dramatiskt, klassiskt, sorgligt och gåtfullt. Man lämnar mer åt fantasin när man skalat bort starka färger som kanske distraherar det djupa i ett foto.

Innan jag började måla på duk och med färger så skissade jag ganska mycket med blyerts och kol. Jag avbildade just då alltid svartvita foton eftersom det var ett enkelt sätt att lära sig sätta skuggor på rätt plats. Jag vet inte varför jag har slutat skissa, det var så himla avkopplande. Jag ska försöka hitta min mapp med alla sparade målningar och bilder jag gjort ända bak från 7e klass i högstadiet. Alltid lika kul att titta igenom den.

4 svar

  1. P

    M! Har du hört The Weeknds nya album? Jätteskön! =) Laddas ner från deras hemsida!

    19 november, 2011 kl. 10:21

  2. Maryam Aljaderi

    Nej! Galet! Den ska jag lyssna på!

    22 november, 2011 kl. 05:25

  3. P

    Jag fick en ingivelse, en stark känsla av att jag måste ha mer av deras musik. Så jag kollade deras hemsida, och, där var den, ett helt nytt album, för mig att lyssna på, min kropp att njuta av, min själ att gråta till. Och jag älskar det varje sekund.

    22 november, 2011 kl. 08:53

  4. Maryam Aljaderi

    Ah, du tänker på albumet Thursday? Den har jag redan!! Skitbra =)

    23 november, 2011 kl. 02:13

Kommentera

