Frihet, Fasad, Dödskalle.

Jag delade denna bild på min fanpage på facebook, ( www.facebook.com/MaryamAljaderiArt ) och frågade folk vad de själva skulle döpa denna tavla till då jag inte riktigt kommit på en egen titel. Jag fick en hel del tolkningar och jag finner det alltid lika rolig och spännande att se hur och vad folk ser i mina verk, utan att jag talat om symboliken i den.

Jag har dock lovat att beskriva vad denna tavla innebär och står för och det tänkte jag försök göra i detta inlägg.

Ordningen på de olika motiven står för olika nivåer i jaget. Frihetsgudinnan, det yttre ansiktet som jag här kallar Fasaden och sen Dödskallen.

Frihetsgudinnan symboliserar vårt sinne och våra tankar. Det är där den enda sanna, stora friheten befinner sig. Det finns inga gränser eller ramar för hur och vad man får och kan tänka. Det är vårt frihetspalats.

Fasaden är den mask vi bär i vår vardag, den vi representerar utåt för andra. Fasaden gömmer delar av Frihetsgudinnan för normer, värderingar och system som talar om för oss att det inte är OK att yttra alla delar av vår egna unika Frihetsgudinna.

Dödskallen har därför skapats och kommit att bli det som representerar det döda. det mörka och det som finns under Fasaden. Vi visar inte våra riktiga jag fullt ut för att inte stigmatiseras och frågan är då hur fria vi egentligen känner oss.

Kort sagt tyglar Fasaden sin Frihetsgudinna som i sin tur får oss att känna oss som Dödskallar.

______________________________________________________________________________________

I shared this painting of mine on my fanpage on Facebook (www.facebook.com/MaryamAljaderiArt) and asked people what they would give it for title since I didnt come up with one of my own. I got a lot of interpretations and I find it always fun and exciting to see how and what people see in my paintings, without me describing the symbolism of it.

However, I have promised to describe what this painting stands for and I thought I try to describe it in this post.

The order of the different motives account for different levels of the self. Statue of Liberty, the outer face which I here call The Mask and then the Skull.

The Statue of Liberty symbolizes our mind and our thoughts. This is where the one true, great freedom is. There are no boundaries or limits to how and what you can  imagine. It is our palace of freedom.

The Mask is what we wear in our daily lives, what we represent outward to others. The mask hides parts of the Statue of Liberty from the norms, values ​​and systems that tell us that it is not OK to express all aspects of our own unique Statue of Liberty.

The Skull is created and has become the representative of the dead. the dark and it’s located under The Mask. We do not show our real me fully, to  avoid beeing stigmatized, and the question is then how free we really feel.

In short , The Mask control its Statue of Liberty, which in turn makes us feel like Skulls.

Kommentera

