Angel

I söndags fick jag i uppdrag att handleda 9 åriga Tindra när hon skulle måla sin ängel på väggen i sitt rum. Tindra gillar att teckna manga så hon skickade mig två skisser hon hade gjort och valde sedan ut den hon ville ha på väggen. Jag tycker hon är så sjukt duktig för att vara 9 år. Såhär såg hennes originalbild ut

Jag tog med mig projektorn och åkte hem till familjen. Tindra var självklart nervös, speciellt när jag projicerade upp hennes motiv på väggen då hon fick se hur stort det blev. Men det gick hur fint som helst. Vi började dra alla linjer med blyerts först, så det blev lätt att sudda om det blev fel. Tindra är noggrann och ville ha det precis som hennes originalskiss. Jag assisterade henne i bakgrunden, blandade de färger hon ville ha och tog över då hon tyckte det blev för avancerat. Men hon gjorde faktiskt det mesta själv. Visst är hon duktig?🙂

Jag måste ge props till hennes föräldrar som uppmuntrar deras dotter till att testa och utveckla sina kreativa förmågor. Det måste vara riktigt kul för en 9 åring att ha en stor målning på sin vägg som man gjort själv! För min del var det utmanande och nytt att få arbeta med någon så ung. Jag tror det är viktigt att man tar hänsyn till det och inte överröser dem med för mycket detaljer. Sen ska man nog bespara avancerade förklaringar. Tror Tindra tyckte det var roligt men lite nervöst att jobba med mig också. Vi höll på i 3 timmar sen lämnade jag henne med att fylla i vingarna själv. Hon fixar det nog galant.

Det här är ett bra tips till er som kanske vill uppmuntra era barn, syskon, kusiner eller varför inte till er själva att göra egna väggmålningar. Med hjälp av en projektor kan vem som helst måla snygga motiv. Det är nästan omöjligt att det går fel. Visst låter det skrämmande att måla stort på väggen, inte ens jag som målar på heltid tycker det är enkelt. Ju större motiv desto svårare att få proportionerna att bli bra. Därför underlättar en projektorn arbetet och man ser i förväg hur det kan komma att se ut.

Här är förresten min senaste skiss. Jag målar som sagt nya grejer till ett vernissage jag kör den 29 mars. Jag är jättenöjd med min skiss och jag har en färgglad vision i huvudet. Har kommit halvvägs med den och tror den blir klar imorgon. Då kommer ni självklart få se den.

Kommentera

