En definition av konst

Jag fick tidigare en förfrågan om att jag skulle beskriva vad konst innebär för mig. Jag ska i detta inlägg försöka utveckla ett så bra svar jag kan om konstens betydelse.

Vad är konst? Det var ingenting jag reflekterade över tidigare, inte ens när jag började måla själv. Jag målade för att det var något jag kom att tycka om väldigt mycket men jag funderade aldrig vad det var för mig. Jag betraktade inte ens min konst som den konst man får inmatat vid tidig ålder om vad det är. Jag bara målade and thats it. Efter en tid kom jag att börja reflektera över det. Konst. Det första jag tänker på är att det varken är rätt eller fel vad som anses vara konstnärligt. Det är upp till betraktaren att avgöra. Det är just det som är det fina, att vi tycker olika pga vilka vi är och vilka ögon vi tittar med. Själva upplevelsen är ju individuell och personlig och den kan/ska man inte ta ifrån någon. Många får för sig att jag är ”konstkunnig” för att jag pysslar med konst själv men MIN konst är något personligt och inget jag ”läst” till mig. Jag vet helt enkelt inte mycket om annan konst. Jag började min konst av personliga anledningar och de kommer jag till längre ned i texten. Inte för att jag intresserade mig för annan konst. Jag uppskattar konst när det kommer till mig, men jag skulle aldrig säga att jag är typen som köper konstböcker och går på musem eller gallerior.

Vi vet ju dock att konstdefinitionen har kommit att bli något som andra talat om för oss vad det är. Hade man spontant frågat individer vad konst är och man skulle svara snabbt på frågan, då tror jag de flesta hade tänkt på fotografi, måleri och skulpturer etc. Googlar man tex ordet konst och söker på bilder så dyker det upp en bunt med målade tavlor.

Okej, nu mer till vad konst innebär för mig. Jag är som sagt inte insatt i konst rent allmänt men jag kan berätta vad min egen konst betyder för mig. Konsten är mitt sätt att kunna uttrycka mig hur jag vill utan att någon fråntar mig det. Det är min frihet att tycka och känna precis som jag vill. Konst för mig är också en terapiform. Det är ett sätt att skapa känslor och bearbeta känslor på. Jag har skapat tavlor där jag gått igenom en resa av lidelse och kärlek. Det har varit mitt sätt att ventilera och balansera känslor och när tavlan kommit att bli färdig så kan nya känslor skapas, som någon slags stimulans av tillfredsställelse eller glädje. Men också mer sorg för det kan få mig att tänka på erfarenheten ännu mera. Ibland kan jag få visioner utan att förstå varför jag vill skapa dem. I efterhand kommer jag på att det varit något undermedvetet som lurat och velat tränga sig fram.

Konsten använder jag också som ett verktyg för att fly från verkligheten och träda in i fantasivärlden. Man flyr i sitt inre men inte i det yttre. Jag har i tidigare inlägg berättat att jag är en extrem dagdrömmare. De som känner mig vet att jag kan bli okoncentrerad och det beror nästan alla gånger på att jag hamnar i dagdrömmeriet väldigt fort. Mina dagdrömmar handlar oftast om mig själv, fast i en mer overklig form. Jag träder då in i fantasin och använder mitt målande i samma veva som jag kan dagdrömma.

Jag har dessutom skapat en konstform för att uttrycka mitt intresse för psykologi, människan och beteenden. Jag använder konsten för att göra min röst hörd. För att påpeka, uppmärksamma och bekräfta. Mitt verktyg helt enkelt. Konsten för mig är egentligen allting som händer i min hjärna. Mina ögon och händer är nästa stegs verktyg för att få ned min hjärnas visioner av känslor, bilder, tankar och all lagrad information man kan tänka sig.

Konsten är en del av mig och den jag är. Den säger mycket om mina egenskaper. Jag är en tänkare, en dagdrömmare, en person som gärna går in på djupet av saker och ting, en reflekterare och mycket mera. Den är helt enkelt jag.

Kommentera

