Freedom is kidnapped

Det var ett tag sen jag visade processen kring en idé till ett färdigställt verk. Såhär kan det se ut när jag skapar. Jag börjar med att sätta ihop kilramarna och fäster på duken. Den här tavlan är 150*70cm stor. Den var inte lätt att få ihop på egen hand men det gick bra till slut!

Sen skissar jag på motivet jag vill ha på tavlan.

Den här gången testade jag på att klistra dit lite tidningspapper här och där. Jag ville se vad för slags effekt det kunde skapa när man målar över det.

Därefter använde jag en svart akrylpenna för att fylla i konturer och linjer.

Jag la sedan tavlan på på golvet, sprutade på hela rikligt med vatten. Därefter tog jag en pensel och färg, och lät färgerna spridas ut och in i varandra. Jag tog tag i hela tavlan och gjorde olika rörelser för att skapa dessa effekter. Detta skapar liknande effekter som när man använder akvarellfärger. När det torkat duttade jag på ”fylligare” färg på olika ställen för att skapa ett starkare intryck. När man blandar färg rikligt med vatten så blir färgen relativt tunn och då mycket svagare i färgen.

Jag avslutar med att spackla och arbeta på detaljer tills jag känner mig nöjd. Det fiffiga med denna tavla är att man kan hänga/ställa upp den våg -och lodrätt, beroende på vad man känner för!

Kommentera

