En eller två favoriter

Det händer många gånger att man frågar mig om jag har någon/några favorit tavlor. Självklart har jag det och de är många. Jag försöker alltid bli nöjd med ett verk innan jag anser det vara klart. Den största stimulansen är själva processen, från vision till målandet, men ett slutresultat är också viktigt för att jag ska få det där nöjda, färdiga leendet när jag betraktar mitt egna verk, personligen men också med ett försök till ett objektivt avstånd. För att kunna utvecklas. Då kan jag gå vidare, i konst och själ.

Sedan har jag favoriter på olika sätt. Vissa är personliga, där jag har bearbetat något som tynger mig, andra är opersonliga men jag kan bli nöjd med tavlans helhet utseendemässigt när det kommer till motiv och effekter.

Man undrar också om det är svårt att sälja sina alster. Både ja och nej. Jag finner det oerhört smickrande när någon vill bli ägare till en av mina tavlor. Det är uppskattande och givande när människor ser ett lika stort värde i det jag gör, som jag själv värderar min egna konst. Jag blir själaglad när jag får höra att jag lyckats beskriva någon annans tanke eller känsla och vad det betyder för denna. Med det sagt så är det inte svårt att låta någon annan få äga mitt alster. Sedan finns det de tavlor som är personliga och kommer från djupet av mig. Dom däremot har jag en aning svårare att släppa. Det finns 1-2 tavlor jag aldrig ger bort, det finns ingenting som skulle ersätta den terapin, känslan och behaget jag fick och fortfarande får när jag skapade och tittar på verket idag. Människor bearbetar saker och ting på olika sätt och målandet för mig har blivit en sådan process. Med bearbetning menar jag allt ifrån mina bra och mindre bra erfarenheter i livet. Mina outtalade tankar som jag präntar ned på bild.

Kommentera

