Great art by great people.

Nu när man kommit ut rätt mycket med konsten, haft utställningar och andra roliga projekt, så träffar man på många andra kreativa människor. Jag har lärt känna en hel del sköna människor som själva målar och jag vill med detta inlägg vissa upp några av dessa  fina människor och deras alster.

Anders Malmberg är en riktigt skön konstnär och musiker som har en väldigt egen och färgglad stil. Någonstans i hans verk kan jag se mig själv. Speciellt i  alla hans val av motiv, färger och rörelser. Jag tycker han har en avslappnad stil och jag kan finna inspiration i hans ”röriga” teknik. Jag älskar att han experimenterar med olika material. Han målar på allt ifrån dukar, väggar, träskivor och skyltdockor! Jag tycker att hans konst påminner mig mycket om jazz-konsten med alla färger och musik tavlor han skapar. Jag är inget fan av tavlor på städer, byggnader och city men jag älskar faktiskt Anders tolkning av dem. Dom är vackra och får mig att vilja testa på det själv!

Sen har vi min fina kompis Kristofer Tonelord. Den här killen är amazing! Jag finner hans verk väldigt rena, vackert mörka och gjorda med otroligt mycket kärlek. Han kan sitta med ett verk i flera månader tills han blir nöjd. Hans öga för detaljer är fantastisk och varenda linje i hans verk känns uttänkt och perfekt. Jag kan studera hans tavlor och undra hur han fått fram vissa effekter för när man ser dom live är de otroliga. Jag kommer fortfarande inte på hur han får fram effekterna! En gång frågade jag, då hade han använt sig av nätstrumpor, fiffigt 😉 Han beskrev lite hur han går tillväga också, bara tekniken var fascinerande att lyssna på! Jag tycker inte Kristofers verk gör rättvisa på bild. Man MÅSTE se dem live för att kunna studera alla otroliga detaljer. Kristofer, you rock och du borde komma ut lite mer med dina fina verk!

Sist men inte minst tänkte jag nämna Niklas Blom. Niklas är inte lika etablerad som konstnär som Anders eller Kristofer. Men han har en fin talang. Hans tavlor uppfattar jag som ganska ”vuxet” och classy men på ett tufft sätt. Jag älskar att han kombinerar tidningspapper (tror jag), ord och spackel. Spacklet tycker jag är snyggt, för det bryter av det där lite vuxna och gör det mer rörigt. Jag gillar rörigt och spacklar litegrann själv. Känslan av att spackla är underbart, det känns som att man ”förstör” tavlans perfektion men samtidigt inte. Niklas målar ibland. Lite mer som en hobby, men Niklas, du vet att jag tycker att du borde satsa på detta för det är många som uppskattar vad du gör och jag vet att du börjar ta det lite mer ”seriöst” idag. Helt rätt!

Har ni någon favorit?

2 svar

  1. P

    Har jag en favorit? Hands down den nakna samurajkvinnan som vadar i blod. 🙂

    28 december, 2011 kl. 08:35

  2. Maryam Aljaderi

    I know, den är uberläcker =)

    28 december, 2011 kl. 10:31

Lämna en kommentar