Hur?

Jag kan titta tillbaka på tavlor jag tidigare skapat och undrar själv hur jag fått till vissa effekter. Ibland har jag svårt att svara på frågan vilken teknik jag använder. Det är så olika, alla gånger. Ibland förstår jag inte själv hur jag lyckats få fram en viss effekt. Det är därför svårt att återskapa ett likadant motiv. Det är rätt så intressant. Hur kan man inte veta hur man gjort något? Jag kan nog svara på den frågan när det gäller mig själv som konstnär. Ibland tänker jag, ibland tänker jag inte alls. Ibland är mina visioner noggrant uttänkta, ibland är de inte det. Ibland vet jag exakt vilka färger jag ska använda, ibland har jag ingen aning. De gånger jag inte vet hur jag gått tillväga är de gånger då tavlan inte är uttänkt. Jag skissar fram ett motiv och tittar på den. Ibland kan jag sitta och titta i flera minuter eller flera timmar.Också flera dagar. Känner jag ingenting speciellt, då fortsätter jag inte måla på den. Då blir allting bara fel. Jag tror att jag inte vet hur jag gått tillväga för att jag slutar tänka. Jag tänker inte när jag målar, jag bara gör det för att det känns bra och stimulerande. Jag hamnar i någon slags trans och när jag väl kommit ur den så ser jag på tavlan väldigt objektivt i val av färger och teknik.

Jag har alltid musik på i bakgrunden och jag har i tidigare inlägg beskrivit hur musikens rytmer kan påverka mina penseldrag. Ett känslomässigt tillstånd kan också avgöra val av färger och val av penseldrag. Oftast blir de tavlorna bäst i mitt tycke. När jag låter allting falla naturligt. Det bara kommer. Får jag en känsla för grön färg, då använder jag grön färg utan att veta hur resultatet kommer att bli. Många gånger blir det bra, andra gånger mindre bra.

Om jag överanalyserar hur jag ska gå tillväga, då blir allting bara fel. Det har hänt några gånger. Man sätter press på sig själv och vill prestera och det är ingen skön känsla. Jag började måla för att jag älskade det. Det var avslappnande och jag drömde mig bort i mina tankar.  Då är målandet som bäst.

Ska visa lite exempel på tavlor jag har skapat. Allt ifrån uttänkta, till freestyle tavlor samt sånt som jag inte fortsatt på.

Den här är absolut en av mina favoriter jag någonsin skapat. Idén var uttänkt, jag hade en vision kring skissen av motivet men inte val av färger eller teknik. Jag lät färgvalen komma naturligt och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Jag tittar fortfarande tillbaka på denna tavla och undrar många gånger hur jag fått till vissa effekter. Helt sjukt att man inte kan svara på det. Jag älskar denna.

Här har vi en tavla som faktiskt var en beställning. Motivet och val av färger var redan bestämt. Jag har inga problem med att besvara tekniken bakom denna tavla. Allt var medvetet och bestämt. Är dock nöjd med den i vilket fall!

Det här är också ett verk där jag redan hade bestämt tekniken på. Det man inte ser så noggrant är att detaljerna är väldigt ”duttande” Jag har duttat olika färger med pensels yttersta spets och skapat en tjockare effekt. Det ser man om man tittar på tavlan från sidan eller känner på den. Här visste jag vilka färger jag skulle använda och tekniken. Jag är ingen skolad konstnär så jag testar alltid på olika tekniker. Jag kan få inspiration av andra verk och försöka integrera det i min konst. Ibland går det bra, ibland mindre bra men man ska våga testa sig fram. Jag tycker iallafall att jag lyckats hitta min egna stil och det har jag gjort helt omedvetet. Jag har en stil jag är nöjd och trivs med.

Jag älskar att avbilda ansikten och detta porträtt är på Jimi Hendrix. Originalbilden är så freakin grym och det kliade i mina fingrar. Var bara tvungen att skissa upp denna. Här är motivet uttänkt men inte val av färg eller teknik. Jag gjorde denna ett tag sedan nu och har inte fortsatt med den. Dels för att jag inte fått någon riktigt känsla av hur jag ska gå tillväga och dels för att jag faktiskt gillar den svartvit som den är. det var såhär jag främst målade i början. Porträtt i bara svartvit och då använda jag mestadels blyerts och kol och jag finner det otroligt snyggt! Den här är simpel och clean. Man får inte glömma att enkelt ibland är  snyggast.

Kommentera

