Inte konstintresserad

Har i dagarna haft folk som kommit och tittat på tavlor. Jag kom att tänka på en sak som är väldigt återkommande. De personer som varit intresserade av min konst och även velat köpa verk säger sig själva inte ha något intresse i konst egentligen. De beskriver att de inte kan någonting om det eller tidigare brytt sig om att köpa en tavla som berör dem personligen. Jag kom att fundera på saken. Hur lyckas jag dra till mig folk som säger sig inte vara intresserade av konst men är intresserade i min konst? Har det med min stil att göra? Mina val av färger eller motiv? Jag har fortfarande inte riktigt kommit på ett svar. Det kanske inte finns något riktigt bra svar. Jag kanske bara har lyckats ta mig fram till personer där jag lyckats dra fram deras konstnärliga intresse som tidigare varit på en omedveten plan? Eller har det med att jag målar psykologiska motiv och budskap som berör de flesta på en personlig nivå? Jag tycker iallafall det var en intressant reflektion eftersom jag får höra det så ofta.

Jag själv är inte så värst intresserad av andra konstnärer eller deras verk. Jag har inte mycket kunskap och brukar inte gå på utställningar eller museum. Jag vet dock att jag uppskattar konst när jag väl möter det. Dock så tittar jag på konsten mer ur ett ”arbetssätt”. Tror det har kommit att bli någon slags arbetsskada. Jag intresserar mig för färger, effekter och tekniker. Hur man har gått tillväga för att skapa ett verk. Det är bland många sätt jag fortsätter lära mig och utvecklas inom konsten då jag inte är skolad.

Det är ganska kul att människor tror att jag har mycket kunskap inom konst och många gånger vill man diskutera stora konstnärer. Visst stöter jag på annan konst och tycker det är otroligt snyggt och bra men jag började måla enbart för att jag tyckte om det. Det var mitt sätt att uttrycka mig, mitt sätt att ventilera och slappna av.

Nu måste jag iväg för attt införskaffa mig fler dukar och ramar. Det är dags att måla nya visioner.

2 svar

  1. P

    Ja visst är det konst.igt? =)

    26 september, 2011 kl. 08:23

  2. Maryam Aljaderi

    Mycket konst(igt) =)

    26 september, 2011 kl. 09:35

Kommentera

