Känslan av att måla

På sistone ser jag rent statistiskt att jag fått fler läsare till min blogg, det är fantastiskt roligt! Får även frågor om varför jag målar och hur det stimulerar mig. Med tanke på nya läsare, som inte orkar scrolla tillbaka till mina första inlägg så uppdaterar jag detta inlägg så ni kan få svar på era frågor. 

 

Färger, motiv, linjer och budskap. Det ligger en mängd känslor bakom de motiv jag skapar. Inte alla, men de som är personliga och har en djup historia bakom sig.

Många som känner mig vet att detta är min passion. Jag tänkte dela med mig på vilket sätt jag stimuleras av att få måla. Stimulansen är mycket olika beroende på vad det är jag målar, men alla gånger skapar det ett lugn, då koncentrationen på det jag gör är så hög att jag glömmer av allting levande runtomkring. Det blir som en slags flykt från verkligheten och det behöver nog vi alla ibland – fly, en liten stund.

Jag gillar svart och blått. Färger – det säger mycket om oss själva. Jag läste någonstans hur färger påverkar oss. Blått ska tydligen förknippas med lugn och ro, och har visat sig lindra både stress och spänningar i kroppen. Jag har kommit underfund med att jag målar mörka färger när jag vill visionalisera en emotionell börda jag bär på. Oftast är dom mycket, mycket personliga. Jag kan må mycket dåligt samtidigt som jag målar dessa känslor jag bär på, men samtidigt har jag lyckats bearbeta det genom att ta itu med det. Är det blåa mitt lugn och ro?

Jag konfronterar känslan. Man säger ofta att man inte ska hålla inne med jobbiga känslominnen, utan att det är viktigt att ventilera ut det. Det är sant, jag ventilerar gärna på en tom duk. Hittar man ljusare, starkare färger i mina motiv så kan man se att jag också ser ljust på livet, jag har bara valt att idag beskriva de emotionella bördorna. Dom är oftast mycket vanligare hos mig när jag målar, och det handlar nog mycket om vilka erfarenheter som berört oss starkt genom livet. Det kanske låter som att hela mitt liv varit miserabelt men det är inte vad jag vill föra fram, utan jag vill bekräfta människors mindre bra erfarenheter genom att visa dem att man inte är ensam om det. Det kan handla om djupliggande budskap som jag inte uttalar rent konkret, men vi pratar inte om hemska saker som hänt oss. Ibland är det moraliskt fel, och man är annorlunda och avvikande. Det vill man inte vara, därför håller vi oftast tyst om det istället.

Jag gillar också färgen röd. Den har två sidor, kärlek och stark passion, men samtidigt levande blodigt och farlig. Ett motiv, en färg, men två sidor. Det finner man mycket i mina tolkningar.

Samtidigt som jag målar tänker jag oerhört mycket på tanken bakom målningen. Medan jag tänker så skapas nya fotografiska visioner i mitt huvud som kan ändra riktlinje på det jag målar. Det är inte alltid den ursprungliga idén blir det slutgiltiga resultatet, men det är helt okej. Jag låter mina händer vara fria medan jag skapar.

Musik, otroligt väsentlig. Musiken förstärker en känsla. Jag brukar blunda och låta musiken vägleda mina händer i val av färger, i val av pensel och tekniker. Tempot och rytmen har alltså många gånger en inverkan på resultatet. Det syns inte ytligt men jag finner alltid spår av musikens rytm i mina tavlor när jag tittar på dom. Jag har nog aldrig målat en tavla utan att ha musik i bakgrunden. Piano och flöjt är två element som skapar en fors av rytmiska känslor i min kropp som i sin tur når ut i mina fingerspetsar och rör sig i samspel med penseln.

Det här med känslor och tankar när man målar, det är universalt brett. Det jag skrivit nu är en minimal beskrivning av känslan under skapandets process. En viktig aspekt jag kommit underfund med genom de år jag målat är att jag har lärt känna mig själv i mina tavlor – i efterhand. Ibland har jag inte förstått varför jag gjort de val av motiv eller färger, men jag reflekterar och hittar sedan ett mönster. Ibland finner jag mönstret precis efter att tavlan är färdig eller efter flera månaders betraktelse. Det är sjukt hur det fungerar, men jag lär känna mig själv mer och mer medan jag skapar.

 

2 svar

  1. Du har en otrolig talang! Jag tycker det är jätte intressant att läsa om alla dina tankar för att jag känner igen mig väldigt mycket i dom. Även fast vi använder helt olika stilar i konsten så ser jag dig som en stor inspiration. Kärlek och lycka till dig!

    3 september, 2011 kl. 01:19

    • Maryam Aljaderi

      Hej Karolin! Tack, vad glad jag blir av dina ord! Lycka till med det du gör och varmt välkommen till mitt event!

      3 september, 2011 kl. 02:38

Kommentera

