Konst förstärker konst

Häromdan befann jag mig i Onelifepublishings musikstudio och gjorde färdigt alla 3 låtar som ska spelas på mitt event den 8 september i Bruno Gallerian. Jag har valt att skapa musik till mina tavlor för att förstärka effekten att få fram budskap eller en känsla hos betraktaren. Nu kanske det inte gör det på alla individer men jag vill också dela med mig av mig själv, sådant jag lyssnar på när jag målar. Musiken är viktig för mig i mitt arbetsflöde, jag har tidigare skapat verk bara av att låta musik styra mig i val av motiv, budskap och färger många gånger.

Tanken är att en låt ska spelas till vardera tema. Jag är supernöjd med musiken och det har varit roligt att få vara med och skapa något eget. Låtarna skiljer sig åt väldigt mycket, så det blir mer intressant att byta hörlurar när man vill lyssna till ett annat tema. Vi tittade samtidigt på tavlorna och gick igenom dem. Allt ifrån budskap till minsta lilla detalj och färger. Vi tog med fågelkvitter, helikopterljud och andra flummiga ljud. Men det finns en tanke och syfte bakom varje lilla ton och ljud. Första temat handlar om självbilden på ett individuellt plan så där blev musiken väldigt lugn och harmonisk men också dyster. I tema två handlar det mycket om familj och föräldrars påverkan på barns självbilder. Där är musiken mycket mer högljud och stark, i snabbare tempo och mycket röster. Röster som står i symbolik kring våra föräldrars input. Sista temat handlar om hur vi betraktar oss själva i ett större perspektiv, ute i samhället/världen. Där är  musiken väldigt flummig, i brist på bättre beskrivning. Där har vi kombinerat ljud från en dörr till en helikopter, men det blev otroligt bra tycker jag. När man blundar och lyssnar till det så känner man sig verkligen liten, och ute i ett universum fylld med stora och mäktiga toner.

Det är säkert svårt att förstå när man  inte ser tavlorna framför sig eller har hört musiken. Men kombinationen är vacker och jag hoppas ni kan komma för att ta del av detta på mitt event.

Mikael från Onelife spelade piano live åt mitt första tema. Han förstod direkt vad jag var ute efter. Det blev så vackert. Ska imorgon försöka lägga upp ljudfilen så ni kan få ett litet smakprov. Nu är det god natt från mig.

 

 

Ett svar

  1. P

    Du kan inte låta bli med tease? Nu gör du mig bara än mer nyfiken! =)

    29 augusti, 2011 kl. 12:45

Kommentera

