Hur tänker en konstnär?

”Hur tänker du som konstnär? Hur vet du vad du ska måla?”

Jag kan inte tala för andra konstnärer, det är nog väldigt olika i hur man tänker eller arbetar kreativt. Många tror däremot att det är målandet som tar den mesta tiden för mig när jag skapar ett verk men egentligen är det den mentala visionen som tar mest tid. Jag kan ha en idé eller ett ord som jag går runt och grubblar på, jag försöker finna bildlig symbolik kring ordet och skapar något i mitt huvud. Ibland kommer det direkt, ibland tar det 1 vecka. Själva målandet, där följer jag oftast ren initiativ känsla och tar de färger jag känner för. Men både den mentala visionen och målandet ändras och utvecklas under målandets process. Så det resulterar inte alltid i den ursprungliga idén jag hade. Ibland kan jag inte själv förklara hur en idé kom till mig eller hur jag tänkte, det bara ploppar upp bilder. I andra fall så tror jag det ligger lite i min personlighet också, jag tycker om att bryta ned något till minsta lilla beståndsdel och börja arbeta upp igen med nya verktyg. Jag märker bara i mitt inlägg nu att det är svårt att hålla en röd tråd i hur jag går tillväga. Allt jag kan säga är att det är annorlunda varje gång och det är ganska skönt, jag är en sådan person som behöver variation och utmana min hjärna med olika saker så de olika metoderna är nog bara nyttigt för mig.

Tavlorna till eventet är färdiga. Jag har haft möte med tekniker på Bruno Gallerian och det verkar som att alla delar faller på plats. Just nu lägger jag ned tid på att skicka ut information om mitt event till olika sajter för att nå ut till så många som möjligt. Känner ni till någon/några sajter som kan tänka sig följa detta event så dela gärna med er av era tips!

 

Målar till en kommande musikvideo!

Ett svar

  1. K

    Konstnärer tänker inte, dem känner :p

    24 augusti, 2011 kl. 06:26

Kommentera

