Surrealism

Jag ÄLSKAR surrealistisk konst! Jag blir otroligt inspirerad utav det och jag kan glo på en surrealistisk bild eller målning i evigheter. Det känns som ett pussel man försöker lägga ihop för att förstå vad människan bakom verket försöker säga. Bilden i sig behöver inte alltid vara fin eller att man har kombinerat ihop fantastiska färger, utan innehållet, är alltid vad som faschinerar mig. Jag undrar vad som händer i personen som skapar surrealistisk konst.

Surrealism brukar refereras som ”drömbilder”. Det är en riktning inom modernistisk konst, litteratur och filosofi som uppstod i Frankrike på 1920-talet.

Ett surrealistiskt måleri inbegrep att konstnären tagit sig förbi logiken, som betraktas som ett konstens hinder, för att låta  ”vrickade” kombinationer av ting löpa samman. Det är det jag gillar med konst, att den kan bli så overklig och distansierad från verkligheten men samtidigt ge en människa något. En tanke, känsla eller beröring.

Om jag skulle tolka min egen konst så skulle jag säga att den är surrealistisk på ett sätt där jag många gånger skapar något som inte existerar på riktigt, men att man samtidigt ändå ser vad jag försöker förmedla med den.

2 svar

  1. P

    När jag var ung så fastnade jag för konstnären Hieronymus Bosch (1450 e. kr.). Han har gjort väldigt, väldigt udda och surrealistiska verk.🙂 Kika gärna!

    11 augusti, 2011 kl. 07:22

    • Maryam Aljaderi

      Oj, väldigt mycket detaljer i hans verk, fint är det iallafall! =)

      12 augusti, 2011 kl. 08:26

Kommentera

