The 7 deadly sins

Fastnade ett tag där på Tema 3, visste inte riktigt vad jag skulle måla, kändes som om jag hade slut på visioner. Sen råkade jag på de sju dödliga synderna och läste lite om det. Det fick mig att fundera lite och jag kom sedan på att synderna passar in i mitt tema. Högmod,Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede, Lättja, det är de orden som står för de sju dödliga synderna. Jag tänkte lite på vårt samhälle och hur sorglig den ibland kan vara, och jag vill nog nånstans visa att man kan nog inpränta nån av dessa ord på händelser som sker runtom oss. Hemska saker händer pga vrede. Någon handlar oförnuftigt pga avund och andra har svårt att dela med sig pga girighet. Man kan fortsätta i all evighet.  Varje djur symboliserar en dödssynd likaså färgen.

Har du någon synd som utmärker sig hos dig?

 

Senare idag ska jag iväg och fortsätta göra musik till mitt generation7 event. Är klar med en låt, idag ska vi träffa en kille som är duktig på att spela piano och gitarr. Älskar att höra de instrumenten live!

Oh by the way, var på söder häromdan och härjade omkring med en tavla jag gjort. Vi filmade folks första reaktioner och tankar när de fick se tavlan. Väldigt intressant vad de tyckte. Skulle ni vilja se det videoklippet?

Imorse var jag fredagsgäst på SR Metropol 93,8. Det var riktigt kul. Missade du det kan du lyssna p

å det här: http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=2842

Jag pratade mellan 08.00-09.00.

Tre stora konstnärer (Ison blev inte nöjd med sin, så han knöglade ihop den!)

2 svar

  1. P

    Salam! Vad kul med radioprogrammet. Du gav ett moget och klokt intryck. Jag är imponerad!🙂 Men, alltså, ”let’s paint” det var bara För Gulligt.🙂

    5 augusti, 2011 kl. 10:29

  2. P

    Din bild av de 7 dödliga synderna påminner mig om en utställning med Vodou som pågår just nu på Etnografiska. Jag var på utställningen igår. Inom Vodou så porträtteras andar ofta med huvuden av djur och de har färger som symboliserar deras olika egenskaper. Religionen har t.ex. en hemlig krigarklass som endast bär svart och rött. De har i historien alltid skyddat religionen från yttre hot. Andra andar bär brunt, blått, lila, vit osv.

    Utställningen innehåller inte små tygdockor man sticker nålar i utan stora exotiska dockor, nästan lika stora som människor (och vissa dockor är gjorda med riktiga kranium). Utställningen kanske är något för dig. Mer om utställningen:

    http://www.etnografiska.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=2467

    Ha en underbar dag!

    6 augusti, 2011 kl. 05:26

Kommentera

