Solsemestern.

Jag har tidigare besökt Rom när jag semestrat i Italien. Den här gången måste jag säga att det var en helt annorlunda uppfattning jag fick när jag istället denna gång åkte ner mot kusten. Italien har jag alltid tyckt varit fint men denna resas intryck var fantastiskt vackert på många sätt!

Vi började i Lamezia, där hyrde vi bil och bilade längs kusten. Vi stannade till vid många ställen, bl a i Cefalú. Ganska turistigt område, men jag förstår varför, det är otroligt vackert. Bergen är gigantiska och fantastiska, fina stränder och underbara gator och restauranger. Rekommenderar verkligen detta ställe om man vill ha lugn och ro, sol, bad och god mat.

Det var en upplevelse i sig att bila sig igenom till Sicilien, man fick se mycket hav och fina berg samt grönska. Otroligt varmt var det dock, tack gode gud för air condition.

Vi tog färjan över till Palermo där vi spenderade den mesta tiden av semestern. Det blev mycket strandhäng på dagarna och fina restaurangbesök på kvällarna med havsutsikt. Italienarna är mycket vänliga och passionerade människor. Det var inte alls lika mycket turister i Palermo som det var i Cefalú och det var ganska skönt faktiskt, för det var de vi ville undvika med resan, att hänga med turister eller att restauranger och liknande skulle vara för ”turist-aktiga”. Vi ville ha den äkta italienska varan. Man lärde sig också vilka tider italienarna är ute. De äter middag mycket senare än vad vi gör här hemma, runt 20-21.00 tiden. Mycket kul var det på söndagen. Italienarna är katoliker och de tar den kristna vilodagen på fullaste allvar. Stora familjer och släkter klär upp sig och samlas för att gå ut och äta middag.

På hemvägen blev det motorvägen  som gällde, vi gjorde ett stopp i Pizzo för att handla lite vin och annat gott, dock visste vi inte om hur vacker den här lilla staden är. Jag blev förbluffad. Det hänger en hel del turister där tydligen, har tidigare inte hört talas om Pizzo och enligt italienarna så ska Pizzo tydligen vara maffia- styrt. Nästa gång jag besöker Italien måste jag utforska mer vad Pizzo har att erbjuda för det lilla jag såg var otroligt.

Jag önskade faktiskt se mer av gatukonst eller italiensk touch av saker och ting, men det fanns det inte lika mycket av som sist jag  var i Rom, så lite besviken blev man av det. Sicilien står mer för den sköna naturen och miljön.

Nu har man vilat ut och det är dags att fortsätta måla på till mitt generation 7 projekt!

Bjuder på lite foton från resan.

Kommentera

