Svar på era frågor

Fick massor av frågor av er och jag hoppas verkligen ni fått svar på dem. Tycker att det är otroligt roligt att ni vill veta mer om min konst och har ni fler frågor så är ni mer än välkomna att ställa dem.

Har du en idé innan du kör eller flyter det bara på när du står där och målar? – Det är väldigt olika. Oftast har jag en idé jag vill skapa men under processens gång kommer det nya mentala visioner till mig som jag bygger på. Så den ursprungliga idén kommer många gånger att förändras men jag låter det utvecklas så eftersom det känns mest naturligt att följa ens visioner, tankar och känslor här och nu.

Hur lärde du dig?  – Jag vet inte riktigt. Jag vet dock att jag alltid har tyckt om att måla. Jag fastnade för att rita prinsessor med fina klänningar när jag var liten, då min mamma alltid tecknade det åt mig. Jag försökte alltid återskapa hennes ritningar. Både i högstadiet och i gymnasiet älskade jag bild-lektionerna och jag ansågs vara duktig redan då. Sedan har jag utmanat mig själv genom att prova på nya tekniker och material för att sedan ha hittat en stil man känner sig bekväm med. Jag utmanar mig själv än idag. Jag tycker att jag fortfarande inte har uppnått det jag vill kunna och därför vill jag utvecklas och lära mig ännu mer.

Varför målar du nästan bara nakna modeller? – Jag tycker den nakna kroppen är vacker. Den uttrycker mycket och jag känner att jag kan skapa många av mina budskap med hjälp av den nakna kroppen. Jag vill skala av kläder och andra yttre ting för att visa att något simpelt som naken hud kan uttrycka och beröra så mycket. Jag känner också att mina verk blir mer mänskliga och verkliga med hjälp av den nakna kroppen och många av mina budskap handlar om en naken sanning som vi många gånger inte yttrar, men bär runt på i våra tankar.

Vilken stund i ditt arbete är det du uppskattar mest? När du tänker ut ett motiv? när du är klar med tavlan? eller när den uppskattas av andra?  – Jag uppskattar alla stunder, för varje stadie ger mig något. Jag målar för att uttrycka mig, jag mår bra av det men jag tror att jag blir som mest nöjd när den uppskattas av andra. Att veta att något jag skapat med mina händer kan beröra eller väcka en tanke hos en annan individ är otroligt givande och stimulerande.

Vilken den mest magiska stunden för dig?  –När jag tittar på ett färdigt verk och känner att jag lyckats få ned en mental vision som berör mig personligen.

Varför just PC och Microsoft? Betalar de bra? –Jag har alltid använt PC och Windows, de är en naturlig del i mitt arbetsflöde och det är därför Microsoft vill samarbeta med mig och visa mitt arbetsflöde. Jag söker inspiration och skapar mina verk med PCn. Den är framför allt jätteviktig nu när jag arbetar med mitt generation7 projekt där jag ska med hjälp av mina fans förmedla en ”nutidsbild” av att vara ung i Sverige i dag. Genom min PC och min ”online” värld kommer jag att ställa frågor, involvera mina fans till dialog kring temat Självbilden – hur ser vi på oss själva, vem är jag och vem vill jag vara, hur påverkar samhället unga idag? Som jag sedan kommer att tolka i mina tavlor. Jag får inte betalt för att medverka i detta projekt.

Kan du måla alla i generation7 i en tavla?  – I mån av tid så skulle jag absolut kunna tänka mig göra det!

Jag undrar om det är så att man skulle kunna beställa en tavla av dig, liksom att ge dig några riktlinjer att skapa någonting utifrån?  – Man kan absolut beställa en tavla av mig. Det kan vara i form att avbilda ett foto eller att man beskriver en idé man har som jag sedan tolkar fritt. Man får önska specifika motiv, färger och storlekar, så länge jag känner att jag vill/kan genomföra det.

På vilket sätt kan din konst bidra till ett öppnare samhälle?  – Min starka drivkraft att förstå hur unga ser på sig själva vill jag förena med mitt målande. Därför har jag länge haft en dröm att i min konst och kommande konstutställning förmedla en ”nutidsbild” av att vara ung i Sverige i dag – en temperaturmätning på här och nu. Jag kommer att ställa frågor, involvera mina fans till dialog kring temat Självbilden – hur ser vi på oss själva, vem är jag och vem vill jag vara, hur påverkar samhället unga idag? Vad är jobbigt med att vara ung idag? Sedan kommer jag att tolka detta i mina tavlor. Jag vill även inspirera unga människor att uttrycka sig kreativt med hjälp av sin PC och allmänt våga uttrycka sig mer kreativt. Jag vill inspirera och få andra att reflektera över sin egen självbild, sina drömmar och mål och kanske börja se sig själv och världen på ett annorlunda sett. Förhoppningsvis leder detta till att man vågar göra det man vill, våga känna och tycka som man vill för att sedan kunna uttrycka det hur man vill. Jag vill skapa förståelse och minska fördomar och okunskap genom mina målningar.

Min bor är målare / tecknare och han kan få skrivkramper ibland, på vilket sätt tacklar du dem ? – Jag tror inte jag fått skrivkramper tidigare.

Om du skulle bli avmålad, vem hade du önskat hålla i penseln när han/hon drar den på en duk ?  – Jag tror att jag skulle vilja bli avmålad av min mamma i sådana fall. Att hon gör en tolkning av mig.

Om du plötsligt skulle vakna upp en dag färgblind (Gud Förbjude) hur hade du uttryckt din konst då?    –  Jag vet idag att vissa färger framkallar en specifik känsla hos mig. Tex så är röd färg för mig förknippat med något aggressivt eller passionerat, blått och svart använder jag mycket när jag känner mig någorlunda lugn eller deppig. Jag hoppas att jag skulle komma ihåg vilken känsla en viss färg gav mig. Jag hade nog fortsatt måla på samma sätt som idag då.

Gör du kroppsmålningar?  – Nej, jag gör inte kroppsmålningar

Vad är det bästa du vet med konsten? Vad har du för mål med den i framtiden?  – Det bästa jag vet med konsten är att jag är fri att uttrycka mig hur jag vill. Det finns inga begränsningar eller rätt och fel. Det är ett sätt för mig att uttrycka mina mentala tankar och känslor. Jag blir också mycket stimulerad av att ha fått en förmåga att beröra och få andra människor att identifiera sig med det jag skapar. Det är en gåva. Mitt mål är att kunna livnära mig på konsten i framtiden och kunna fortsätta uttrycka mig på mitt sätt och dela med mig det till andra.

Kommentera

