En början

Sitter och jobbar på första tavlan för mitt Generation7 projekt. Tänkte visa lite hur jag gått tillväga. Jag började med att skissa idén på ett vanligt a4 papper. När jag väl kände mig nöjd fotade jag skissen och förde över den till min PC. Där brukar jag justera bilden på antingen Photoshop eller Paint.NET och det kan man göra på många roliga sätt. Jag brukar ta andra motiv på foton och lägga till, rita direkt på min PCs touch skärm eller ändra linjer och storlek tills man är nöjd. Den här gången kände jag att det inte fanns mycket jag ville ändra på så jag lät skissen vara som den är. Det som är bra med att kunna använda tekniken när man målar på duk är att man kan printa ned en mental vision för att få den ”synlig” och mer genomförbar. Sen är det så himla roligt också! Jag använde sedan projektorn för att projicera upp skissen på duken. Det brukar jag göra när jag målar mycket större tavlor eller på väggar. Det ger korrekta linjer och proportioner vilket underlättar arbetet. Jag håller på att göra en videosnutt där ni ska få se när jag målar tavlan från början till slut. Men batterierna till kameran tog slut, så ni får vänta lite🙂.

Kan ni förresten se vad skissen föreställer hittills?

Ett svar

  1. Hêja

    Det är en kvinna med en stark vänsterarm tror jag. Sedan är det en ramlande huvudlös figur.

    29 juni, 2011 kl. 04:34

Kommentera

