Konstexpert?

Jag och Said hade en liten prat-stund. Han påpekar att han inte kan mycket om konst och sånt, men han gillar det jag gör. Jag förklarar att jag kan lika lite som honom. Jag har ingen stor kunskap om stora eller mindre konstnärer. Jag blir frågad många gånger om jag är bekant med en viss konstnärs verk eller en utställning som ska hållas etc. Tror att folk många gånger kan få för sig att när man sysslar med något så innehar man mycket kunskap och information om själva området. Jag har faktiskt ärligt talat ingen koll alls på sådant. Jag uppskattar bilder/foton/tavlor, allt det där. Jag vet att jag älskar att måla, jag vet att jag mår bra av det och att det ger mig något. Sedan vet jag att när en tavla frambringar en känsla hos betraktaren så är den värdefull. I mina ögon finns ingen bra eller dålig konst. En svart fläck är konst och värdefull, så länge den ger något åt betraktaren. Vi alla är betraktare och vi betraktar utifrån de vi är och vi är olika och ser/känner därför olika. För mig, är det allt man behöver veta om konst. Det ÄR verkligen konst att kunna printa ner en känsla, en tanke, en erfarenhet eller en historia.

När någon beskriver för mig att jag lyckats frambringa en viss tanke eller känsla hos personen, så svävar jag. Otroligt givande. Vilken stimulans! Jag kan inget annat än le då.

Ett svar

  1. Miss Sema

    Väldigt fint skrivet!!!

    25 maj, 2011 kl. 04:06

Kommentera

