Varför nöja sig med att vara en kopia när man kan vara ett original?

Jag tycker att man många gånger, rent omedvetet utstrålar signaler om hur man tycker och känner om sig själv. Dessa signaler kopplas ihop med ens självbild och resulterar i vad andra tycker och känner om en. Självbild. Det är ett ord jag ofta tänker på, i olika sammanhang. Det är ett ord jag studerat, forskat om och vill förstärka. Det är ett begrepp som inte enbart definieras som något kommande från ens inre, utan det är också ett värde som andra sätter på oss.

En självbild skapas under människans resa genom livet. Det är responsen vi får av omvärlden på gott och ont. Det fascinerar mig, för det säger mycket om en människa, dennes historia, dennes nutid, dennes framtid.

Självbilden är ett av mina teman jag kommer behandla i mitt stora projekt. Det är en aktuell och väsentlig samhällsfråga. Miljön och kulturen vi kommer ifrån skapar faktorer som genererar tankar och känslor inom oss. Hur vi betraktar oss själva, hur vi vill vara, vad vi tror andra tycker om oss.

Jag vill belysa, jag vill väcka, jag vill att folk ska se med andra ögon. Jag vill producera ett visuellt budskap som i första ögonblicket anses mörkt eller avancerat men som egentligen är vackert, i naken form.

Jag vill skapa en vision, men jag vill inte göra det ensam. Den här gången behöver jag era tankar. Jag vill printa era tolkningar, osynliga tankar och känslor. Jag vill att vi skapar tillsammans.

Hur ser ni på ungas självbilder idag? Vad är självbild för er? Medias påverkan? Hjälp mig skapa genom att dela med er av era tankar kring detta!

Kommentera

