Ett verk

Waiting for time to release me from this pain

Vad ni ser är ett färdigställt verk. Vad ni inte ser är den ursprungliga visionen, känslan, idén,  eller min tolkning.  Varje vision är unik, både i känsla och process. Jag tänkte dela med mig av känslan och visionen kring denna tavla.

Jag är förvirrad och förlorad. Det pågår ett krig mellan hjärta och förnuft. Vad följer jag?  Jag slets mellan två världar.  Ett avslutad kapitel skapade ett rum av smärta, sorg och en förlust av etablerade förhoppningar och drömmar. Jag befann mig i detta rum. Dock visste jag om att tiden skulle öppna dörren och jag skulle lämna rummet efter mig med fotspår i form av sår. Tiden skulle inte läka såren men den skulle lära mig att leva med dem, i hopp om att etablera nya förhoppningar och drömmar.

Jag fick upp en vision, av en kvinnlig varelse, mumifierad och kvävd av sina egna sår. Hon väntar och väntar, på att tiden ska förlösa henne från hennes smärta. Hon kommer så småningom att kunna leva med sina sår i ett nytt rum fullt av blommor som symboliserar ett nytt växande kapitel av kärlek i alla former. En förlust omvandlas till goda minnen och skapar en historia som följer med i och lämnar avtryck i nya kapitel.

Ibland ploppar visionen upp, fotografiskt i mitt huvud. Många gånger är det svårt att förklara var de kommer ifrån eller hur jag visste att den skulle se ut, dom kommer bara till mig. Andra gånger funderar jag på hur jag tolkar olika ord. Vad betyder blommor för mig? Vad innebär en mumifierad person? Jag pusslar ihop mina ord och skapar bilder som ska föra mitt budskap utåt. I detta fall vill jag förmedla att mycket som plågar människan idag kommer med tiden att bli mycket enklare. Hur mycket enklare beror mycket på hur vi väljer att använda våra plågor som verktyg under/efter tiden av sorg.

Kommentera

